شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

دانش آموزان ششم وحدت اسلامی نظرآباد

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

قابل توجه دانش آموزان ششم وحدت اسلامی

سلام

همه ی دانش آموزان ششم سال تحصیلی 94-95 وحدت اسلامی ،خیلی خوب بودند و خیلی از آن ها شایستگی قبولی در آزمون نمونه دولتی را هم داشتند و بهر حال رقابت جدی و نزدیک بود و از نظر من همه ی شما موفق بودید و فرصت زیادی برای پیشرفت دارید امیدوارم در سالهای آینده نیز موفق تر و با برنامه تر باشید

تندرستی و موفقیت شما آرزوی قلبی من است.

خداحافظ


زمان اعلام نتایج تیزهوشان و نمونه دولتی 95

سلام

دانش آموزان عزیز و والدین گرامی

نتایج نمونه دولتی اعلام شد آدرسش هم لینک زیر هست

سایت اعلام نتایج نمونه دولتی استان البرز

فرمولهای ریاضی ششم

همه ی پیام های قرآنی ششم

بخشپذیری ها

2 بخشپذیر است که یکان آن زوج حسابی است {0و2و4و6و8}


2-عددی بر 3 بخشپذیر است که مجموع رقم هایش بر 3 بخشپذیر باشد.


3-عددی بر 4 بخشپذیر است که دو رقم راست آن صفر یا بر 4 بخشپذیرباشدیااگریکان آن رابادوبرابردهگان جمع کنیم حاصل بر4بخش پذیرباشد.


4-عددی بر 5 بخشپذیر است که یکان آن صفر یا 5 باشد.


5-عددی بر 6 بخشپذیر است که هم بر 2 و هم بر 3 بخشپذیر باشد.


6-عددی بر 7 بخشپذیر است که اگر یکان را دو برابر کرده و ازبقیه ی ارقام کم کنیم(منظورازبقیه رقمهایعنی اینکه بعدازبرداشتن یکان ودوبرابرکردن آن باقی مانده ی رقم هاراعددی دیگرفرض کنیم وآن عددراازدوبرابرشده ی یکان کم کنیم) حاصل صفر یا مضرب 7 باشد. مثلا203رادرنظربگیریدیکان رادوبرابرمیکنیم که6میشودبقیه رقمهاعدد20میباشدکه14 =6-20و14بر7بخش پذیراست یعنی 203بر7بخشپذیراست حال اگردوبرابریکان راازبقیه رقمهاکم کردیم وحاصل بزرگ شدمیتوانیدقانون رابازبرعددجدیدپیاده کنیدتابه نتیجه برسید


مثال9674رادرنظربگیرید.دوبرابریکان این عدد8میباشدکه اگرازرقم967کم کنیم حاصل959میشودبازمیتوانیم دوبرابریکان این عددکه18میباشدراازبقیه ی رقمهایعنی95کم کنیم که حاصل77میباشدکه مضرب7است یعنی9674بر7بخش پذیراست


7-عددی بر8 بخشپذیر است که سه رقم راست آن صفر یا بر 8 بخشپذیر باشد.یااگریکان رابا2برابردهگان و4برابرصدگان جمع کنیم حاصل بر8بخشپذیرباشد


8-عددی بر 9 بخشپذیر است که مجموع رقم هایش بر 9 بخشپذیر باشد.


9-عددی بر 10 بخشپذیر است که هم بر2 وهم بر5 بخشپذیر باشد.یاعددی بر10بخشپذیراست که رقم یکان آن صفرباشد.


10-عددی بر 11 بخشپذیر است که اگرعددهارایکی درمیان جمع کنیم وحاصل دوگروه راکم کنیم جواب صفریامضرب11باشدمثال16847423109رادرنظربگیرید1+8+7+2+1+9=28


و6+4+4+3+0=17که28-17=11میشودیعنی عددمابر11بخشپذیراست


11-عددی بر 12 بخشپذیر است که هم بر 3 و هم بر 4 بخشپذیر باشد.


12-عددی بر 13 بخشپذیر است که :


آ) یکان را 4 برابر کرده و باعددباقی مانده ازبرداشتن یکان عدداصلی جمع کنیم حاصل بر 13 بخشپذیر باشد.مثال عدد247که4برابریکان آن28رابا24(عددی است که ازبرداشتن یکان عدداصلی به دست آمده است)جمع کنیم حاصل52میشودکه مضرب13میباشد


ب)یکان را 9 برابر کرده و ازعددباقی مانده ازبرداشتن یکان عدداصلی کم کنیم حاصل صفر یامضرب13 باشد.مثال624که9برابریکان آن36است و62(عددی است که ازبرداشتن یکان عدداصلی به دست آمده است)رااز36کم میکنیم حاصل26است که مضرب13میباشد


13-عددی بر 14 بخشپذیر است که هم بر 2 و هم بر 7 بخشپذیر باشد.


14-عددی بر 15 بخشپذیر است که هم بر 3 و هم بر 5 بخشپذیر باشد.


15-عددی بر 16 بخشپذیر است که4 رقم سمت راست آن صفریابربر 16 بخشپذیر باشد.


16-عددی بر 17 بخشپذیر است که اگر رقم یکان را 5 برابر و ازعددی که رقم یکان آن رابرداشته ایم(منظورهمان باقی مانده ی عدداصلی وقتی یکانش رابرداریم) کم کنیم حاصل صفر یا بر 17 بخشپذیر باشد. مثلا442که5برابریکانش10میباشداگر44رااز10کم کنیم حاصل34میشودکه مضرب17میباشد


17- عددی بر18بخشپذیراست که بر 2 و 9 بخشپذیر باشد.


18- عددی بر19بخشپذیراست که اگر یکان را 2 برابر کرده وباعددی که ازحذف یکان عدداصلی به دست آمده جمع کنیم حاصل مضرب 19 باشد.


19- عددی بر 20 بخشپذیر است که هم بر4و هم بر 5 بخشپذیز باشد.


20- عددی بر 21 بخشپذیر است که هم بر 3 و هم بر7 بخشپذیر باشد.


21- عددی بر 22 بخشپذیر است که هم بر 2 و هم بر 11 بخشپذیر باشد.


22- عددی بر 23 بخشپذیر است که اگر یکان را 7 برابر کرده وباعددی که ازحذف یکان عدداصلی به دست آمده جمع کنیم حاصل مضرب 23 باشد.


23- عددی بر 24 بخشپذیر است که هم بر 3 و هم بر 8 بخشپذیر باشد.


24- عددی بر 25 بخشپذیر است که دو رقم راست صفر یا 25 - 50 یا 75 باشد.


25- عددی بر 26 بخشپذیر است که هم بر 2 و هم بر 13 بخشپذیر باشد.


26- عددی بر 27 بخشپذیر است که پس از تقسیم عدد بر 9 خارج قسمت بر 3 بخشپذیر باشدیابرعکس.


27- عددی بر 28 بخشپذیر است که هم بر 4 و هم بر 7 بخشپذیر باشد.


28- عددی بر 29 بخشپذیر است که اگر یکان را 3 برابر وباعددحاصل ازحذف یکان عدداصلی جمع کنیم حاصل مضرب 29 باشد.


29- عددی بر 30 بخشپذیر است که بر2و3و5 بخشپذیرباشد .


چند نکته :


1- دانش آموزان عزیز جمله ی مضرب یک عدد بودن یا بر آن عددبخشپذیربودن یک معنی دارد پس هرگاه بگوییم مثلاٌ مضرب 13 باشد یا بر 13 بخشپذیر باشد هر دو یک معنی می باشد.


2- عددی که بر 9 بخشپذیر است حتما بر 3 بخشپذیر خواهد بود ولی عددی که بر 3 بخشپذیر است لزوماً بر9 بخشپذیر نیست.


3-دربخش پذیری برعددهای7و13و17و19و23و29اگربعدازفرمولی که گفته شدعددحاصل بازبزرگ شودبه طوری که نتوان بخش پذیربودن راتشخیص دادمی توان قانون بخشپذیری برعددجدیدرااعمال کردیاحتی چندبارتکرارکر

چند فرمول مهم ریاضی ششم

1-برای پیدا كردن مجموع زوایای داخلی یك چند ضلعی از روش زیر استفاده می كنیم:180 × (2-تعداد اضلاع)
مثال:مجموع زاویه های شكل مقابل چند درجه است؟ هشت ضلعی منتظم
جواب: 1080=180×(2-8)

2-برای پیدا كردن تعداد زاویه های یك شكل از روش زیر استفاده می كنیم: تعداد زاویه= 2÷(تعداد خط×تعداد فاصله)

۳-برای پیدا كردن تعداد پاره خط معمولا"باتوجه به نوع سوال

از روش:حاصل جمع قسمتها ...

ویا ازفرمول:تعداد کل پاره خط = 2÷(تعداد فاصله ها ×تعداد نقطه ها)


مثال: در شكل مقابل چند زاویه وجود دارد؟

3 =2÷(3×2)

3-تعداد پاره خط موجود در یك شكل:
2÷ (تعداد فاصله بین نقطه ها × تعداد نقطه)


مثال:در شكل مقابل چند پاره خط وجود دارد؟6=2÷(4×3)


4-تعداد قطرهای یك چند ضلعی را چگونه به دست آوریم؟
تعداد قطر= 2 ÷(تعداد اضلاع×(3-تعداد اضلاع)


مجموع زوایای داخلی چند ضلعی ها: برای این که مجموع زاویه های داخلی هر چند ضلعی رامحاسبه کنیم ، تعداد ضلع ها را منهای 2 نموده ، در 180 ضرب می کنیم.
180 × (2 – تعداد ضلع ها ) = مجموع زاویه های داخلی چند ضلعی ها

مثال : مجموع زاویه های داخلی یک 5 ضلعی را به دست آورید؟

درجه 540 = 180× (2 – 5 ) :

پنج ضلعی تعداد قطرهای چندضلعی ها: از تعداد ضلع ها، 3 تا کم کرده، جواب را در تعداد ضلع ها ضرب کرده و سپس جواب را بر 2 تقسیم می کنیم.

2÷ تعداد ضلع ها × ( 3 - تعداد ضلع ها ) = تعداد قطرها ی چند ضلعی ها

از هر راس چند ضلعی به اندازه‏ی (3- تعدا ضلع ها ) قطر می گذرد. مثلا از یک راس چهار ضلعی ( 1= 3 – 4) یک قطر می گذرد.

مثال : یک شش ضلعی چند قطر دارد؟ تعداد قطرها 9= 2 ÷ 6 × ( 3 – 6 )

عقربه دقیقه شمار هر دقیقه چند درجه می چرخد؟
یک عقربه ساعت شمار در یک ساعت عقربه‌ای معمولی در هر ۱۲ ساعت ۳۶۰ درجه می‌چرخد. هر ساعت ۶۰ دقیقه است، پس 12×60=720 دقیقه طول می‌کشد تا عقربه ساعت شمار ۳۶۰ درجه بچرخد یا یک دور کامل بزند و در هر دقیقه 0.5 = ۷۲۰÷۳۶۰ درجه می‌چرخد. عقربه دقیقه شمار در ۶۰ دقیقه یک دور کامل (۳۶۰ درجه) را طی می‌کند، یعنی در هر دقیقه6= ۶۰÷۳۶۰ درجه می‌چرخد.

ساعت 4و10 دقیقه زاویه بین دوعقربه چند درجه است؟ فرمول زاویه بین دو عقربه=(ساعت × 30)- (دقیقه × 5/5)

درجه 65=(5/5×10)-(30×4)

ساعت 3و15 دقیقه زاویه بین دو عقربه ساعت شمار ودقیقه چند درجه است؟ 5/ 7 درجه . جالب است؟

5/ 7=(5/5×15)-(30×3)

برای جمع بستن اعداد متوالی از روش زیر استفاده می کنیم 2÷تعداد اعداد×(عدد آخر+عدد اول)

مثال: اگر تمام اعداد از 1 تا 20 را جمع کنیم ، حاصل جمع را حساب کنید. جواب: 210 =2÷ 20×(20+1)

برای به دست آوردن تعداد اعداد متوالی(پشت سر هم) راه حل زیر مناسب است. 1+ فاصله بین دو عدد÷ (عدد اول – عدد آخر)
اگر بخواهیم بدانیم اعدا بین 10 تا 30 به فاصله ی 3 تا از هم چند تاست به جای ( یک ) عدد( سه) قرار می دهیم
مثال: از عدد 10 تا 20 چند عدد به کار رفته است؟ جواب 11=1+1÷(10-20)

برای شماره گذاری صفحات کتاب از روش زیر استفاده می شود:

برای اعداد یک رقمی: 1-1×(1+صفحه) برای اعداد دو رقمی: 11-2×(1+صفحه)

برای اعداد سه رقمی: 111-3×(1+صفحه)

مثال: کتابی 160 صفحه دارد. برای شماره گذاری این کتاب چند رقم به کار رفته است؟ جواب: 372=111-3×(1+160)

برای محاسبه ی زمان کار انجام شده ، از فرمول زیر استفاده می کنیم: زمان کار انجام شده=مجموع کار÷ حاصل ضرب کار
مثال: علی کاری را 6 روز و حسین همان کار را در 4 روز انجام می دهد. مدت زمان کارعلی وحسین روی هم راحساب کنید ؟

ب : مدت زمان یکی ازآنهاراهم به تنهایی بدهندودیگری رابپرسند! جواب: =(4+6)÷(4×6)

برای تعیین عقب ماندگی یا جلوافتادگی ساعت
اگر ساعتی در هر شبانه روز چند دقیقه جلو یا عقب کار کند،برای محاسبه ی این که پس از چه مدتی وقت درست را نشان می دهد ، از فرمول زیر استفاده می کنیم: مقدار دقیقه ی عقب مانده یا جلو افتاده÷60×12= زمان درست
مثال: ساعتی در هر شبانه روز 5 دقیقه جلو می افتد، این ساعت پس از چند شبانه روز وقت درست را نشان می دهد؟ جواب: 144=5÷60×12

برای محاسبه ی زاویه ی بین دو عقربه ی ساعت از این روش استفاده می کنیم : زاویه ی بین دو عقربه=(ساعت×30)-(دقیقه×5/5)
بعضی مواقع حاصل پرانتز اول از پرانتز دوم کمتر می شود ، در این صورت عدد بیشتر منهای عدد کمتر می شود . ( اختلاف بین دو پرانتز ) مثال: ساعت 4:30 چه زاویه ای را نشان می دهد؟ جواب:45=(4×30)-(30×5/5)

برنامه امتحانی نوبت دوم ششم

شنبه ۱۳۹۵/۳/۱. هدیه ها
دوشنبه. ۱۳۹۵/۳/۳. انشا فارسی
چهارشنبه. ۱۳۹۵/۳/۵. ریاضیات
شنبه. ۱۳۹۵/۳/۸. علوم تجربی
دوشنبه. ۱۳۹۵/۳/۱۰. املا فارسی
چهارشنبه. ۱۳۹۵/۳/۱۲. مطالعات اجتماعی

( امیر محمد مراقی)

نمونه سوالات ویژه ی سیراب

متن های آبی رنگ و مهم ریاضی ششم

· عدد های اعشاری نمایشی از عدد های کسری یا عدد های مخلوط اند که مخرج شان 10.100.1000.10000 است.

· هر نقطه ای روی محور را می توان با یک عدد بیان کرد پس هر عدد کسری را هم می توان روی محور عددها نشان داد.

· عدد های کسری و عددهای مخلوط دو نمایش مختلف از یک عدد هستند.

· روش گرد کردن ، پاسخ ها را به مقدار واقعی نزدیک تر می کند و خطای محاسبه را کاهش می دهد.

· در انجام محاسبه های تقریبی باید مراقب بود که مقدار خطا های استفاده از عددهای تقریبی روی هم جمع نشوند و فاصله ی عدد حاصل از مقدار واقعی اش زیاد نشود.

· بهتر است قبل از انجام عملیات پاسخ را تقریب بزنید.

· با تقسیم صورت بر مخرج هر کسر می توان آن را به صورت یک عدد اعشاری نشان داد.

· وقتی می گوییم تقسیم را تا یک رقم اعشار ادامه دهید یعنی با تقریب کمتر از 0.1 بدست آوریم.

· -------------------------- دو رقم -------------------------------------- 0.01------------.

· برای اندازه گیری زاویه ها از نقاله استفاده می کنیم.

· یکی از واحد های اندازه گیری زاویه درجه است.

· هر زاویه ای می تواند واحد اندازه گیری باشد.

· کوتاه ترین فاصله ی هر نقطه تا یک خط خط عمود است.

· با کمک گونیا می توانید از یک نقطه بر یک خط خط عمود رسم کرد.

· فاصله ی بین دو نقطه طول پاره خطی است که دو نقطه را به هم وصل می کند.م

· واحد استاندارد اندازه گیری طول متر است.

· طول های خیلی زیاد را به واحد بزرگ تری به نام کیلو متر اندازه می گیرند.

· هرچه به سمت مثبت پیش برویم عدد ها بزرگتر می شوند.

· همه ی عدد های صحیح منفی از صفر کوچکتر هستند.

· ...،+3 و +2 و +1 و 0 و -1 و -2 و -3 و... عدد های صحیح هستند .عدد های صحیح مثبت و عددهای صحیح منفی.

· صفر نه منفی نه مثبت.

· در ریاضیات برای ساده و مختصر کردن بیان عددهای علامت دار ار علامت +و- استفاده می کنند

· قرینه ی مرکزی را می توان با دوران دادن شکل حول مرکز تقارن نیز پیدا کرد.

· بعضی از واحدهای استاندارد حجم ، متر مکعب ، دسی متر مکعب ، و سانتی متر مکعب است.

· یک مکعب مستطیل 6سطح ( وجه ) دارد که دو به دو باهم برابرند.

· واحد استاندارد اندازه گیری سطح ، متر مربع است.

· برای دقیق تر شدن اندازه گیری ها از واحدهای کوچک تر مانند دسی مترمربع ، سانتی متر مربع و میلی متر مربع استفاده می کنیم.

· تسهیم به نسبت یعنی : پرداخت پول هرکس به نسبت سهم آن فرد از کل (مجموع) سهم ها

· هرگاه دو مقدار طوری تغییر کنند که نسبت (حاصل تقسیم) آن ها مقدار ثابتی باشد (یعنی نسبت کسرها باهم مساوی باشند) آن دو مقدار ، مقدارهای متناسب می گویند.

· مقایسه نسبت ها به مقایسه ی کسر ها تبدیل می شود.

· ترتیب انجام عملیات یک عبارت: داخل پرانتز-->داخلی ترین پرانتز-->ضرب و تقسیم-->از چپ به راست-->جمع و تفریق-->از چپ به راست

· عددهای اعشاری نمایشی از عددهای کسری با عددهای مخلوط اند که مخرج شان عدد های 10، 100و1000 است.

· هر نقطه ی روی محور را می توان با یک عدد بیان کرد پس هر عدد کسری را هم می توان روی محور عددها نشان داد.

· عدد های کسری و عددهای مخلوط ، دو نمایش مختلف از یک عدد هستند.

چند فرمول مهم

123456
last